Scheepsbouw
Het bouwen van een binnenvaartschip is een traject welk Mercurius met vol enthousiasme verricht. Als betrokken projectontwikkelaar maken wij een belangrijk verschil gedurende de ontwerp- en bouwfase, wat terug te zien is in het eindresultaat; een zo optimaal uitgedacht schip. Het definiëren van de echte wensen van de klant, de karakteristieken van het vaargebied en de verwachte lading vormen de basis in de ontwerpfase van ieder nieuwbouwschip. Nadat het technisch bestek van het schip zorgvuldig is afgestemd, en de algemene tekening van het schip gereed is, kan er een voorselectie plaatsvinden van de meest belangrijke leveranciers.
Van ontwerp, selectie van de casco-scheepswerf, selectie van de afbouwwerf tot en met het kiezen van de belangrijkste componenten staan wij u terzijde, of nemen wij u desgewenst dit gehele proces uit handen.
Binnenvaart
In de binnenvaart bestaat er een grote variëteit aan scheepsafmetingen en ontwerpspecificaties. Van kleine containerschepen, multifunctionele RVS chemie tankers, beunschepen, droge lading schepen, en containerschepen en kraanschepen, wij weten waar we het over hebben. Tevens hebben wij ruime ervaring met grote ombouwprojecten zoals het verlengen van containerschepen, het ombouwen van tankers, of de complete ombouw van een achterschip.
In de ontwerpfase inventariseren wij uw wensen met betrekking tot:
• draagvermogen
• kruiplijn
• stabiliteit
• snelheid
• woning
• stuurhuis
De rompvorm wordt bepaald op basis van uw wensen van snelheid, stabiliteit, vaargebied en vaarprofiel. Vervolgens moet u een keuze maken in de voorstuwingslijn. 1 of 2 hoofdmotoren, conventionele aandrijving of roerproppellors. Tevens houden wij vanaf dag 1 in de ontwerpfase rekening met de eisen van het klassebureau voor het nieuw te bouwen schip. Gebruikelijk zijn dit NBKB, Lloyd’s Register of Bureau Veritas. Het klassebureau keurt de bouwtekeningen goed en verzorgt ook de uiteindelijke binnenvaartkeuring namens ILENT.
Mercurius specialiseert zich in het ontwerp en bouw van chemietankers met RVS-ladingtanks. Wij zijn bekend met de diverse soorten RVS-gradaties van het plaatmateriaal en de aandachtsgebieden in de behandeling van het RVS-materiaal op de scheepswerf en bij de inbedrijfstelling van het schip. Het ontwerp van het leidingsysteem van een chemie-tanker is een specialisatie op zichzelf. Het vereist uitgebreide praktische ervaring op binnenvaarttankers om een goed doordacht leidingsysteem te ontwerpen wat optimaal en flexibel functioneert. Mercurius exploiteert een groot aantal RVS-tankers in nauwe samenwerking met particuliere binnenvaartondernemers. Dit geeft een brede basis voor kennisdeling.
Hieronder treft u een lijst van alle nieuwbouwprojecten waarbij Mercurius betrokken is geweest als projectontwikkelaar of opdrachtgever.
Visie & Innovatie
Mercurius richt zich op maatwerk en innovatie, waarbij ons interne motto altijd al is geweest ‘ ieder schip beter dan het voorgaande ‘. Voor onze organisatie is scheepsbouw een continu lerend proces welk wij samen met onze klanten en partners delen.
Wij onderscheiden ons door maatwerk te leveren en actief mee te denken met de binnenvaartondernemer of binnenvaartrederij. Wij richten ons niet op seriematige bouwen, maar werken zeer gepersonaliseerd en denken actief mee. Het uiteindelijke doel is een zo optimaal mogelijk schip voor de specifieke behoefte van de klant.
Mercurius staat in de binnenvaartsector bekend om haar innovatieve projecten. Als één van de eerste scheepsontwerpers richten wij ons op brandstof besparende rompvormen en optimale laadcapaciteit. Van onze ervaringen met de ontwikkeling, bouw en exploitatie van een palletschip, een meelschip, kraanschepen, en diverse grote en kleine innovaties op containerschepen en tankers hebben wij geleerd wat wel en wat niet goed werkt. Deze kennis delen wij graag met onze klanten en nemen wij mee in ieder scheepsbouwproject.
Lees hier enkele interviews:
MTS Stavordia: Familie de Groot
MTS Ventrans II: Familie Venneman
Stolt Nielsen Inland Tanker Service BV