DRUTEN
Binnenvaartschip bouwen – In opdracht van de Mercurius Shipbuilding BV en Marcel Touwslager heeft De Gerlien van Tiem BV uit Druten het containerschip Nedship in een turn key project opgeleverd. Het schip is 135 meter lang, 11,45 meter breed en steekt maximaal 4,27 meter diep. De tonnenmaat bedraagt 3650 en in het ruim heeft een inhoud van zo’n 4900 M³. Het schip kan 268 TEU vervoeren in vier lagen. De Nedship zal voornamelijk in het ARA gebied gaan varen voor MCT Lucassen, uit Zaandam, met een vijfjarig contract.
Erik Pennekamp
Nedship is ook een net schip
De Mercurius Group is zelf geen rederij, maar participeert mee in schepen die door kapitein-eigenaren worden geëxploiteerd. In het geval van de Nedship staat Marcel Touwslager letterlijk en figuurlijk aan het roer van het schip. Samen met de Mercurius Group neemt hij de exploitatie van de Nedship onder zijn hoede. De keuzes die aan boord van het schip gemaakt zijn, zijn heel bewust genomen. Zo wordt het schip voortgestuwd door twee Mitsubishi motoren die door Koedood Dieselservice BV uit Hendrik- Ido -Ambacht zijn geleverd. De beide S12A2/Z3MPTAW-3 dieselmotoren leveren elk 701 kW (953 pk) bij 1940 omwentelingen per minuut. Het gezamenlijk vermogen van ruim 1400 kW (of ruim 1900 pk) voor een schip van deze afmetingen zie je tegenwoordig niet vaak meer, maar is weloverwogen gemaakt. Robert Jan Zimmerman, CEO van de Mercurius Group, legt uit: “Het schip zal zich in shuttle dienst varen tussen Amsterdam en Antwerpen, en daar hebben we niet zo veel voortstuwend vermogen voor nodig. Het voordeel van het zogenaamde downsizen zit ‘m niet in de aanschafkosten, maar meer in de exploitatiekosten. De brandstofkosten, die toch behoorlijk op het resultaat drukken, kunnen we met deze motoren aanzienlijk verlagen. Ook hebben we samen met Shell en Koedood Dieselservice een pilot opgezet om met Shell GTL gasolie te gaan testen. Deze synthetische brandstof zorgt voor een optimale verbranding, waardoor de motoren minder slijtage zouden hebben. Met een dubbelschroever, zoals de Nedship, kunnen we dat exact monitoren. De ene motor draait op Shell GTL, de andere op ‘gewone’ gasolie. Ondanks de meerprijs die voor Shell GTL betaald moet worden, verwachten we aan het einde van de testperiode een gunstig resultaat te zien. Onder het schip hangen ook Easyflow roeren van De Waal, die een positieve bijdrage leveren aan het brandstofverbruik. Het Russische casco is zo sterk gebouwd, dat het schip geen gebint in het ladingruim heeft. Hierdoor is het schip uitermate geschikt om ook met 45 voets containers te gaan varen. Deze zijn net wat breder en hoger dan conventionele containers, maar de Nedship is hier uitermate geschikt voor. Naast de flexibiliteit in de lengte van het ruim om langere containers te kunnen plaatsen, passen in haar ruim vier stuks Pallet Wide containers in de breedte.
Uitdaging
Er is voor de binnenvaart nog een grote uitdaging om de intercontinentale containerstromen naar zich toe te trekken. De logistieke markt vraagt om schepen die geschikt zijn voor het transport van ‘Fast Moving Consumer Goods’. Dit zijn doorgaans levensmiddelen die op pallets worden vervoerd in deze 45 voets containers. In het wegtransport worden deze containers al veel meer gebruikt, en wij anticiperen op de vraag uit de markt”, aldus Robert Jan Zimmerman. De officiële proefvaart van de Nedship heeft plaatsgevonden op 4 augustus. De Mercurius Group had er op Facebook een leuke actie aan gekoppeld, waarmee je als VIP gast mee mocht varen tijdens de proefvaart. Op vrijdag 2 september is het schip gedoopt te Druten, door Helen Touwslager-Haarsma, de vrouw van Marcel.
De Gerlien van Tiem
De afbouw van het casco, onder klasse van Lloyd’s Register, heeft plaatsgevonden bij De Gerlien van Tiem BV in Druten. De relatie tussen de werf en de Mercurius Group is een hele hechte. De werf, die volgend jaar haar vijftig jarig jubileum viert, is buiten afbouwwerf zeker ook een reparatiewerf. De werf heeft ook een eigen lijn boegschroefinstallaties ontwikkeld, die al in menig schip zijn ingebouwd. De vierkante spudpaal is ook in eigen huis ontwikkeld en kan ook in bestaande schepen worden geplaatst. Momenteel wordt er ook voor buurman Wijgula de ‘Canal du Nord’ tanker Margot la Fileuse afgebouwd en wordt er voor reisorganisatie Uniworld het passagiersschip Joie de Vivre afgebouwd.