Mensen worden niet ziek van hard werken, wel van zinloosheid en machteloosheid of frustraties
De rivier stroomt verder en verandert haar loop en bedding zelf, soms als gevolg van externe factoren als aardbevingen of wolkbreuken. De omgeving van het bedrijf verandert. Het management moet daarop reageren, alert en effectief. Veranderingen, bedreigingen, het vraagt om actie, alert anticiperen indien mogelijk. Toch zie je bij managers of ondernemers vaak die lauwe ‘Het komt wel weer goed houding’. Ik heb verteld dat de echte innovator zich weinig aantrekt van wat de concurrent uitvoert, maar daar chargeerde ik natuurlijk. Het veronachtzamen wat de concurrentie doet en wat de markt wil is dodelijk voor elk bedrijf in een liberale samenleving met vrije concurrentie.
Je kunt zo verschrikkelijk in de fout gaan door als ondernemer of als manager achterover te leunen en in je ivoren toren denken dat je klaar bent, dat het nu allemaal wel vanzelf zal gaan. De gevolgen van gebrek aan aandacht voor vernieuwing en onderhoud van de technische faciliteiten zijn desastreus voor een onderneming. Om nog maar niet te spreken van – ik had het misschien juist als eerste moeten noemen – het onvermogen om de medewerkers voldoende uit te dagen.
Factoren die van belang zijn bij het besturen van elke organisatie. Er is geen organisatie zonder bezieling of kwaliteit die goed kan functioneren. Mensen worden niet ziek van hard werken, wel van zinloosheid en machteloosheid of frustraties. Als ondernemer moet je je wensen visualiseren.
De ontwikkeling van organisaties draait om energie. Energie die ontstaat uit het enthousiasme van medewerkers. Die energie moet niet alle kanten op springen, maar worden gericht. Het is de rol van de ondernemer om die energie op te wekken en te richten, te bundelen. Creëer een bundel van energie.
Alle normen en waarden van de individuen samen vormen de cultuur van een organisatie. Een ondernemer in een creërende organisatie ondersteunt deze cultuur door de organisatie op haar doel gericht te houden en vooral ook door de stijl waarin zij dat doen. Ze weten risico’s in te schatten en zijn niet bang voor verandering in de organisatie. Ook hier is het absoluut noodzakelijk dat de ondernemer in staat is in zijn relatie met de medewerkers een sfeer van wederzijds vertrouwen te scheppen met respect en loyaliteit over en weer.
Robert F. Zimmerman, uit ‘Ondernemersgeest’
Mercurius Shipping Group