Een belangrijke strategische overweging die iedere binnenvaartondernemer moet maken is; wil ik stabiliteit en zekerheid en kies ik daarom voor een ‘vast’ contract bij één bevrachter of ga ik liever op de spotmarkt varen?
Dit is een zeer persoonlijke vraag die vaak pas aan de orde komt als een ondernemer al een bepaalde ervaring en eigen kapitaal heeft. Een ondernemer in de beginfase heeft veelal niet de mogelijkheid om te kiezen. Zijn financiers houden van stabiliteit en een stabiele inkomstenstroom.
In mijn ervaring is een contract zo goed als de partners die erachter zitten. Mooie dikke langjarige vervoerscontracten kunnen waardeloos blijken in praktijk als één van de partijen zich er niet meer comfortabel bij voelt. Het is zeer lastig samenwerken indien één van de partijen met de hakken in de grond zit en zich niet langer gehouden voelt aan de gemaakte afspraken.
Vaak zijn contracten een beetje eenzijdig. Ze zijn meestal wat sterker aan de kant van de bevrachter of de verlader. Dat is de realiteit. Het is niet anders. Toch kunnen dit zeer werkbare en goede afspraken zijn. Een bevrachter of ladingeigenaar zit niet te wachten op een ontevreden en slecht presterende logistiek dienstverlener. Een ongemotiveerde binnenvaartondernemer zal net niet de laatste containers mee kunnen nemen, net niet die laatste brugopening halen of toch wat meer brandstof verbruiken dan nodig is.
Ik ben ze de laatste 15 jaar allemaal ongeveer wel eens tegengekomen. Dikke contracten opgesteld door ervaren juristen voor relatief kleine omzetten tot losse e-mailtjes waar uiteindelijk miljoenen euro’s aan omzet uit voortkomen. Aangezien ik oorspronkelijk meer uit de tankvaarthoek kom, voel ik me het meest comfortabel met goede schriftelijke afspraken. In de containervaart en droge lading wordt dit iets minder belangrijk gevonden. Op zijn minst dien je met elkaar goed de tarieven en basis afspraken op papier (of gewoon een e-mailtje) te zetten met de van toepassing zijnde algemene vervoersvoorwaarden. Ook is het van belang om met je klant een reële en voor alle partijen acceptabele betalingstermijn af te spreken.
Onze dienstverlening in de binnenvaart lijkt heel goed vergelijkbaar. We zijn er in onze sector erg goed in om als individualisten met elkaar te concurreren op prijs. Maar zonder enige twijfel is logistieke betrouwbaarheid onbetwist het belangrijkste kenmerk waarmee de binnenvaartondernemer zich kan onderscheiden. Een enthousiaste, pro-actief meedenkende en oplossingsgerichte binnenvaartondernemer realiseert altijd een hoger netto-resultaat. Op z’n minst blijft deze ondernemer langer aan de reis. Of er een gedegen contract aan ten grondslag ligt, of niet.
Robert-Jan Zimmerman
Wil je ondernemen in de binnenvaart met een voorsprong? Mercurius heeft nu weer mooie kansen om te starten met de exploitatie van een containerschip.
Meer weten?
Stuur een mailtje: ondernemen@mercurius-group.nl