Marcel Touwslager en Mercurius brengen Nedship in de vaart
Eerste 135 meterschip onder vlag Mercurius
Door Hans Heynen
Containerschip Nedship – De Mercurius Shipping Group en schipper Marcel Touwslager uit Harlingen hebben het containerschip Nedship (135 x 11,45 meter, 268 teu, 3650 ton) in de vaart genomen. Het is het eerste onder de vlag van Mercurius varende 135 meterschip.
Mercurius verzorgde een particuliere financiering voor het bij De Gerlien van Tiem in Druten afgebouwde containerschip. Touwslager neemt, met logistieke steun van Mercurius, de exploitatie voor zijn rekening. In een Mer-Franchise leasecontract zijn alle daarover gemaakte afspraken vastgelegd. De schipper heeft dan het recht van koop tegen een vooraf afgesproken prijs. Een vijfjarig bevrachtingscontract met gegarandeerde omzet met de bij de Mercurius Shipping Group horende Amsterdamse bevrachter MCT Lucassen maakt onderdeel uit van de overeenkomst.
Overstap Touwslager maakte drie jaar terug de overstap van de zeevaart naar de binnenvaart. Na het doorlopen van de Zeevaartschool in Rotterdam werd hij al op 21-jarige leeftijd kapitein op een koelschip en vervolgens op kruiplijncoasters en containerschepen. Toen het laatste zeeschip waarop hij als kapitein werkte werd verkocht, leerde hij via een kennis Robert-Jan Zimmerman van Mercurius kennen. Het klikte en Zimmerman vroeg of hij naar het reilen en zeilen op de Smart Barge (86 x 11,45 meter) wilde kijken waar het op dat moment stroef liep. Touwslager pakte dat voortvarend op en kreeg een paar weken later een aanbod om als schipper het management op zich te nemen. Wetende dat Touwslager en zijn vrouw Hellen geïnteresseerd waren in de exploitatie van een binnenvaartschip, besloot Mercurius Shipping enige jaren later een bestaand 135 meter casco te kopen om af te bouwen tot containerschip. ‘Het klantenbestand van MCT Lucassen groeide’, zegt Robert-Jan Zimmerman. ‘Ze zijn voornamelijk actief in het ARA-gebied en er ontstond ruimte voor een shuttledienst tussen Amsterdam en Antwerpen met een 135 meter. Dat gaat de Nedship nu doen.’ Zimmerman heeft het volste vertrouwen in de capaciteiten van Touwslager. ‘In de zeevaart heeft hij veel ervaring opgedaan op het gebied van onderhoud en het managen daarvan, het aansturen van personeel en het uitvoeren van administratief werk.’
Tweemaal V12 De bij De Gerlien van Tiem in Druten afgebouwde Nedship is uitgerust met twee door Koedood geleverde V12 dieselmotoren (S12A2/Z3MPTAW) van Mitsubishi, met een vermogen van 701 kW (953 pk) bij 1845 toeren. Ze drijven via Masson keerkoppelingen door Van Voorden geleverde vijfblads schro! even in straalbuizen aan. Geladen met 2850 ton haalde het schip er tijdens de proefvaart 20 km mee. Voorin staat een vierkanaals boegschroef van Van Tiem, aangedreven door een 750 pk Volvo D16. Tijdens de 4 augustus gehouden geladen proefvaart haalde de Nedship, alleen daarop varend, met de geladen koppelbak Salland langszij, precies de benodigde snelheid van 6 kilometer om een certificaat voor het varen met een koppelbak te krijgen, zegt Touwslager.
GTL versus gasolie ‘We hebben hybride overwogen, maar kozen toch voor een diesel directe aandrijving met relatief lichte Mitsubishi’s’, zegt Zimmerman. ‘De nieuwe emissie-eisen waren nog niet bekend en over een paar jaar kunnen we alsnog kiezen voor een hybride systeem. We gaan wel kijken wat het verschil is tussen varen op gasolie en varen op GTL, de van aardgas gemaakte dieselvervanger van Shell. Een motor draait vanaf het begin op GTL, de andere op gasolie. Omdat het twee nieuwe motoren zijn met een gelijke belasting is het een ideale vergelijking.’ In samenwerking met Shell worden verbruik, vervuiling van de filters en op langere termijn slijtage en vervuiling van turbo’s en motoren vergeleken. Ook is het mogelijk om periodiek de emissies te vergelijken. De uitstoot van fijnstof en NOx zouden bij GTL lager moeten zijn. Tijdens de proefvaart in het Vuile Gat was de eerste indruk dat in liters gemeten, het verbruik van de op het lichtere GTL (SG 777 gram per liter) draaiende motor wat hoger lag dan van de op gasolie (SG 845 gram per liter) draaiende motor.
Roerentest Achter de schroeven hangen vier Easy-Flow roeren van De Waal uit Werkendam. Tijdens proefvaart, uitgevoerd onder regie van Lloyds Register, doorstonden ze de manoeuvreertesten goed. Inclusief het binnen 110 seconden vanuit de nulstand naar 45 graden stuurboord, via 45 graden bakboord, weer terug in de nulstand brengen van de roeren en het achteruit varend dwars gooien en weer terug draaien van de roeren, wat door de zuiging van de straalbuizen veel kracht vergt. De hydrauliekdruk liep op tot 110 bar, maar de relatief lange roeren gaven geen krimp.
Bemanning Schipper Melvin Kugel is een vast bemanningslid voor Touwslager. Zij gaan beiden een ploeg aansturen. Omdat Kugel uit Groningen komt en de familie Touwslager in Harlingen, voert de Nedship op het stuurhuis aan de ene kant de Friese en aan de andere kant de Groninger vlag. De Nedship is inmiddels volop bezig en vervoert regelmatig 45 voets high-cube containers. ‘Het Russische casco is zo sterk dat geen middengebint nodig is. Je hebt in principe geen verlies wanneer je veel 45 voets containers meeneemt’, zegt Touwslager. ‘Voorin past dan nog net één rij 20 voeters.’